Visie van de voorziening waarom kwaliteit belangrijk is en hoe dit wordt gedaan binnen de voorziening
De kerndoelstelling van de Alexianen Zorggroep Tienen is “het optimaliseren van de (geestelijke) gezondheid en de quality of life van de cliënt en zijn/haar familie”.
We streven er voortdurend naar om als organisatie “gezond” te blijven en met een team van professionele medewerkers de meest kwalitatief hoogstaande zorg aan te bieden aan onze cliënten, in een steeds evoluerende maatschappij en zorglandschap.
Onder het motto “Alles kan beter” proberen we om continu onze werking en de aangeboden zorg op een objectieve manier te evalueren en in kaart te brengen aan de hand van kwaliteitsmetingen. Op basis van die gegevens kan het behandelaanbod en de werking in het algemeen op een gerichte manier geoptimaliseerd worden.
We hebben er ook voor gekozen om hierover transparant te zijn en de metingen die in de AZT plaatsvinden, kenbaar te maken aan de buitenwereld.
Op het einde van elk behandeltraject wordt aan de patiënten gevraagd om een tevredenheidsmeting in te vullen: de Vlaamse Patiëntenpeiling.
Hieronder kan u de resultaten van de voorbije meting vinden (2019).
Resultaten Vlaamse Patiëntenpeiling
De vragenlijst werd ingevuld door 111 patiënten van de psychiatrische Kliniek Alexianen Zorggroep Tienen.
Als benchmark (“bench”) hebben we ervoor gekozen het resultaat te tonen van de overige deelnemende psychiatrische ziekenhuizen.
INFORMATIE OVER PSYCHISCHE PROBLEMEN EN BEHANDELING
INSPRAAK
THERAPEUTISCHE RELATIE
ZORG OP MAAT
ORGANISATIE VAN ZORG EN SAMENWERKING TUSSEN HULPVERLENERS
VEILIGE ZORG
DESKUNDIGHEID
PATIENTENRECHTEN
RESULTAAT EN EVALUATIE VAN ZORG
ALGEMENE BEOORDELING
36. Welk cijfer (op 10) zou u deze voorziening geven voor deze behandeling?
Reflectie van de voorziening wat goed loopt en wat minder, redenen hiervoor en welke acties hiervoor gepland zijn of reeds gebeurden
Samengevat scoort onze voorziening vooral hoog op die topics die te maken hebben met het in stand houden van een goede therapeutische relatie, met het bieden van zorg op maat voor de cliënt, met het goed samenwerken van de hulpverleners en met het aanbieden van veilige zorg.
Aan de andere kant leren de lagere scores ons dat de organisatie nog sterk kan verbeteren op het vlak van het geven van voldoende info (vooral m.b.t. medicatie en de kosten van de opname)
en de ervaren inspraak (mee beslissen in de (inhoud van de) behandeling.
In het kader hiervan zullen er een aantal projecten opgezet worden in het kader van shared decision making; een vorm van gelijkwaardige en gezamenlijke besluitvorming tussen hulpvrager en zorgverlener die zich richt op het informeren van de patiënt en op het vergroten van diens controle over besluiten die zijn of haar gezondheid aangaan.